Jako konsumenci niejednokrotnie mieliśmy do czynienia z opiniami innych osób. Czy to tymi pochodzącymi od rodziny, zaufanych przyjaciół czy postronnych osób w Internecie. Potęga rekomendacji znana jest w marketingu od dawna i bardzo chętnie wykorzystywana przez przedsiębiorców w praktycznie wszystkich branżach. Nic więc dziwnego, że serwisy opiniotwórcze cieszą się taką popularnością. Chcesz dowiedzieć się, czym dokładnie jest marketing szeptany i czy warto prowadzić działania tego typu? O tym jest dzisiejszy artykuł.
Podstawowe informacje o buzz marketingu
Marketing szeptany bardzo często można spotkać również pod innymi nazwami. Najpopularniejsze z nich to buzz marketing, marketing plotki, whisper marketing czy WoMM, czyli z angielskiego word of mouth marketing. Ma na celu dotarcie do konsumentów za pomocą z pozoru spontanicznego przekazu w Internecie. Najczęściej marketing szeptany służy do wzbudzania dyskusji na temat marki i jej produktów w sieci, na przykład na forach dyskusyjnych lub w mediach społecznościowych. Takie wpisy mogą mieć zarówno charakter jawny, wtedy zajmuje się tym ambasador marki lub inna wytypowana specjalnie w tym celu osoba, lub niejawny, wtedy komentarze pojawiają się z wykorzystaniem fikcyjnych, specjalne w tym celu stworzonych kont użytkowników. Buzz marketing ma za zadanie wywołać pozytywne reakcje konsumentów, poinformować ich o istnieniu danych produktów lub usług i zachęcić użytkowników do dzielenia się swoimi doświadczeniami i pozostawienia pozytywnych opinii o marce.

Buzz marketing i jego rodzaje
Mimo że marketing szeptany może pochwalić się wciąż rosnącą popularnością, to w dalszym ciągu mało osób zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele rodzajów tej formy reklamy istnieje. Do najczęściej wykorzystywanych należą między innymi:
EVANGELIST MARKETING
Polega na stworzeniu silnej więzi między klientem a marką. Taka osoba mocno identyfikuje się z produktem i firmą, więc chętnie poleca je kolejnym użytkownikom. Bardzo często również aktywnie promuje dany produkt wśród najbliższych, na przykład w rodzinie czy w pracy.
MARKETING WIRUSOWY
Pojęcie viralu znane jest każdemu, kto, chociaż jakiś czas aktywnie działa w sieci. Marketing wirusowy opiera się właśnie na tworzeniu takich szybko rozprzestrzeniających się materiałów promocyjnych. Mają one za zadanie zaciekawić użytkowników, a także często edukować czy rozbawiać. W ten sposób ludzie chętnie udostępniają dane treści dalej, przez co docierają one do niesamowitej ilości osób w krótkim czasie. Zdarza się tak, że opublikowany wpis w ciągu kilkunastu godzin zostaje obejrzany, a dodatkowo polajkowany i skomentowany przez setki tysięcy, a nawet miliony osób.
TRENDSETTING
Opiera się na współpracy ze znanymi osobami, których zadaniem jest wypromowanie mody na korzystanie z określonych produktów, rozwiązań lub ogólnie z oferty danej marki. Bardzo często do tego typu współprac wybierani są znani influencerzy mogący pochwalić się dużym gronem odbiorców i zaangażowaną społecznością.
CASUAL MARKETING
Są to działania drugoplanowe, wspierające kampanię główną. Mają za zadanie doprowadzić w subtelny sposób konsumenta do produktu i są nośnikiem określonych informacji. Działania casual marketingowe generują dodatkowy ruch i wpływają na decyzje zakupowe konsumentów.
PRODUCT SEEDING
Polega na udostępnianiu próbek produktów osobom o dużych zasięgach w Internecie. Mogą to być blogerzy, vlogerzy, celebryci, influencerzy lub inne osoby. Jest to szczególnie popularna forma marketingu w mediach społecznościowych, a przede wszystkim na Instagramie, Youtubie i TikToku. Zwykle twórcy po otrzymaniu paczki od marki, otwierają ją i testują na oczach tysięcy swoich fanów. Oczywiście marki często wpływają na opinie twórców, prosząc, by testy prowadziły do jednoznacznych wyników. Jednak coraz popularniejszym rozwiązaniem jest stawianie na w 100% szczerze i obiektywne recenzje, co jest zdecydowanie lepiej odbierane przez konsumentów.
USER GENERATED CONTENT
To działania reklamowe oparte o materiały stworzone przez samych klientów i wiernych fanów marki. Bardzo często zdarza się tak, że stali i lojalni odbiorcy sami zaczynają, często nieświadomie, tworzyć treści marketingowe dla firmy i promować je w Internecie. Przykładami są na przykład zupełnie darmowe wpisy na blogach czy profilach w social mediach oraz polecenia na grupach dyskusyjnych, czy forach internetowych.
CAUSE MARKETING
To działania oparte na wspieraniu kwestii ważnych społecznie lub różnego rodzaju akcji charytatywnych. W ten sposób marka zyskuje aprobatę społeczeństwa i buduje swój pozytywny wizerunek. Aktualnie bardzo popularnym rozwiązaniem jest zaangażowanie się firm w kwestie związane z ekologią i środowiskiem.
Czy warto obecnie inwestować w marketing szeptany?
Jeśli zależy Ci na zwiększeniu ruchu na stronie internetowej, poprawie wizerunku firmy, zbudowaniu zaangażowanej społeczności i co najważniejsze, poprawie wyników finansowych firmy, to tak. Zdecydowanie warto inwestować w marketing szeptany. Jest to forma promocji nie tylko niezwykle skuteczna, ale i relatywnie tania, szczególnie w porównaniu do klasycznych form reklamy. Najważniejsze jest przygotowanie odpowiedniej strategii i praca według z góry opracowanego planu marketingowego. Dzięki temu wszystkie prowadzone działania będą spójne i pozwolą na szybkie osiągnięcie wyznaczonych na początku celów. Warto mieć na uwadze to, że marketing szeptany najlepsze efekty daje, gdy jest prowadzony systematycznie przez długi czas i jeśli zajmują się nim kompetentne i doświadczone w tej dziedzinie osoby.
Autor: Piotr Sulewski, biegły sądowy w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie; Prezes Zarządu WMH sp. z o.o. sp.k